کد مطلب:231574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

فضیلت شب جمعه
4- ابونصر بزنطی از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه رسول خدا (ص) فرمود:

روز جمعه سید روزها می باشد و خداوند در آن روز حسنات را مضاعف می كند و گناهان را محو می گرداند، و درجات را بالا می برد، و دعاها را مستجاب می گرداند، و اندوه ها را برطرف می سازد، و حاجت های بزرگ را برآورده می كند.

روز جمعه پروردگار گروهی را آزاد می كند، هر كس روز جمعه را احترام كند و حقش را مراعات نماید، بر خداوند لازم است كه او را از آتش دوزخ نجات دهد، و اگر آن شخص در روز جمعه و یا شب آن درگذرد شهید مرده است و در روز قیامت در امن و آسایش خواهد بود.

هر كس پاس حرمت روز جمعه را ندارد و حق او را ضایع كند خداوند او را وارد دوزخ خواهد كرد مگر اینكه توبه كند.

5- محمد بن اسماعیل بن بزیع گوید: به حضرت رضا عرض كردم شنیده ام



[ صفحه 560]



كه روز جمعه از سایر روزها كوتاه تر است؟

فرمود: مطلب همین طور است، گوید: عرض كردم قربانت گردم: بیان فرمائید علت كوتاهی روز جمعه چیست؟

فرمود: خداوند متعال ارواح مشركین را زیر چشمه خورشید جمع می كند، هنگامی كه خورشید به وسط آسمان رسید خداوند ارواح مشركین را عذاب می كند، و در روز جمعه خداوند به جهت فضیلت جمعه آن ها را عذاب نمی كند، و بنابراین خورشید در این روز سكون و ركودی ندارد.

6- حمیری به سند خود از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: در شب جمعه در نماز خود سوره ی جمعه و سبح اسم ربك الأعلی بخوانید، و در صبح جمعه سوره ی جمعه و قل هو الله أحد را قرائت كنید، و در نماز جمعه نیز سوره ی جمعه و منافقون بخوانید، و قنوت در ركعت اول قبل از ركوع انجام دهید.

7- ابراهیم بن ابی محمود گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم حدیثی از حضرت رسول (ص) رسیده كه خداوند در شب های جمعه به آسمان دنیا نزول می كند، در این مورد چه می فرمائید؟

امام علیه السلام فرمود: خداوند لعنت كند كسانی را كه كلمات را تحریف و تبدیل می كنند، و به خداوند سوگند پیغمبر چنین سخنانی نگفته است.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند متعال در ثلث آخر شب ها و در شب جمعه فرشته ای را به آسمان دنیا می فرستد و فریاد می زند آیا كسی هست كه از خداوند چیزی بخواهد، و یا توبه كننده ای هست كه از گناهانش بازگشت كند تا خداوند او را بیامرزد.

ای كسی كه جویای خیر هستی روی آور، و ای كسی كه در طلب شر هستی كوتاه



[ صفحه 561]



بیا، آن فرشته هم چنان ندا می كند تا فجر طلوع می كند، پس از آن به جایگاه خود در آسمان می رود.